Fins ara, he tractat les oportunitats que ofereix la Web 2.0, les possibilitats del
software educatiu, l'evolució històrica en
matèria tecnològica dins la legislació educativa,... però em pregunto: realment s'estarà duent a terme una
autèntica integració de les TIC a les aules d'infantil? Es pot parlar d'un canvi en la
concepció pedagògica de l'escola? I quines metodologies s'apliquen o es podrien
fomentar per integrar a tots els nivells les noves tecnologies? Sens dubte, després de reflexionar i valorar allò après, m'he
pogut adonar que no només serà necessari adaptar les necessitats dels infants a
les exigències de la societat, sinó que també s'haurà de comptar amb més
formació per al professorat i amb un canvi en la metodologia.
Lamentablement, després d'obtenir informació per diverses
fonts, he pogut observar que com diu Josep Maria Esteve Gibert, els centres
encara no tenen clar del tot perquè serveix això de les TIC, i els mestres
encara no estan molt acostumats amb els seus instruments. Així, sembla que hi ha una confusió entre els docents, que suposa que
hagin d'adquirir un nou rol o paper, que encara no han pogut obtenir completament.
A més, si s'afegeix el que diuen Asorey i Jesús Gil (2009) en el
seu article El placer de usar las TIC en el aula de infantil, en
moltes ocasions s'utilitza l'ordinador com a premi, els softwares amb un
objectiu lúdic, la càmera de fotos per certes festivitats,... i no pel que realment importa: fer ús d'aquestos recursos tecnològics per potenciar un
tipus de pedagogia que propiciï experiències d'aprenentatge significatives i funcionals. Per tant, malgrat que cada dia s'intenta que hi
hagi canvis en les aules que facin de les TIC un instrument quotidià per
obtenir finalitats educatives, els autors anteriors ens diuen:
"utilizamos las TIC más como una herramienta puntual
que como un instrumento habitual dentro del proceso de
enseñanza-aprendizaje"
Esquema elaborat a classe
Davant d'aquesta situació i partint de la idea de que en molts d'àmbits encara s'utilitzen les tecnologies per fer el mateix de sempre (com ara fitxes), trobo adient expressar la necessitat d'un canvi encara més profund. Des del meu punt de vista, cada un dels docents hem d'anar avançant a poc a poc, perquè a partir de l'aportació d'un granet de sorra es formi un desert. En prendré nota de cara a un futur.
Per què ho considero així? Perquè gràcies a l'autor Jordi
Adell (2008), he après que (si ens basem amb l'informe ACOT), tot docent passa
per una sèrie de fases fins que la tecnologia formi part de la seva pràctica
quotidiana: una primera d'accés i ús bàsic de la tecnologia, una segona
d'adopció dels ordinadors per fer el mateix que es feia sense ells, una tercera
d'adaptació de la tecnologia a les pràctiques tradicionals (però augmentant la
productivitat), una quarta d'apropiació de noves formes de fer que sense les
TIC no es podrien aplicar, i una última fase d'innovació. En el meu cas, per
exemple, ja no seria tant difícil arribar a la quinta fase, ja que he passat
d'una primera fase d'aprenentatge de les tecnologies al llarg de la meva
escolarització, a una quarta, en què ja som capaç de muntar fins i tot, els
meus propis contes digitalment.
Esquema elaborat a classe
Per una altra banda, en la meva opinió, a banda d'haver-hi
un canvi en el rol docent, també ha de produir-se un en la metodologia. Sergio
García Cabezas (2011), en el seu bloc Tic y educación ens presenta un
projecte metodològic i formador basat en la combinació de coneixement
tecnològic, pedagògic i disciplinar, que ha de tenir tot professor per integrar
adequadament les tecnologies a l'aula, i que em resulta molt interessant: el model de coneixement TPACK.
http://www.ticyeducacion.com/2011/01/metodologia-tpack.html
Així, amb la tecnologia al servei de la metodologia, el professorat trobarà la seva pròpia clau de l'èxit, i els alumnes podran construir el seu propi coneixement. Pedro Villarubia en el seu bloc Discentia, ens presenta a
Per finalitzar, si es comencen a aplicar metodologies
d'aquesta mena a l'etapa d'Educació Infantil, no només s'ajudarà a
desenvolupar el procés d'aprenentatge dels nens i nenes, sinó que
el professorat també estarà més motivat, pel fet de saber crear situacions
d'aprenentatge estimuladores pels natius digitals.
Aquí dos enllaços de blocs en els quals es pot visualitzar el treball de les TIC a les aules d'infantil:
https://sites.google.com/site/lesticalceipcancanto/home
Aquí dos enllaços de blocs en els quals es pot visualitzar el treball de les TIC a les aules d'infantil:
https://sites.google.com/site/lesticalceipcancanto/home
No hay comentarios:
Publicar un comentario