domingo, 7 de diciembre de 2014

LES TIC A L'EDUCACIÓ INFANTIL (AULA I METODOLOGIA)

Fins ara, he tractat les oportunitats que ofereix la Web 2.0, les possibilitats del software educatiu, l'evolució històrica en matèria tecnològica dins la legislació educativa,... però em pregunto: realment s'estarà duent a terme una autèntica integració de les TIC a les aules d'infantil? Es pot parlar d'un canvi en la concepció pedagògica de l'escola? I quines metodologies s'apliquen o es podrien fomentar per integrar a tots els nivells les noves tecnologies? Sens dubte, després de reflexionar i valorar allò après, m'he pogut adonar que no només serà necessari adaptar les necessitats dels infants a les exigències de la societat, sinó que també s'haurà de comptar amb més formació per al professorat i amb un canvi en la metodologia.

Lamentablement, després d'obtenir informació per diverses fonts, he pogut observar que com diu Josep Maria Esteve Gibert, els centres encara no tenen clar del tot perquè serveix això de les TIC, i els mestres encara no estan molt acostumats amb els seus instruments. Així, sembla que hi ha una confusió entre els docents, que suposa que hagin d'adquirir un nou rol o paper, que encara no han pogut obtenir completament. 


A més, si s'afegeix el que diuen Asorey i Jesús Gil (2009) en el seu article El placer de usar las TIC en el aula de infantil, en moltes ocasions s'utilitza l'ordinador com a premi, els softwares amb un objectiu lúdic, la càmera de fotos per certes festivitats,... i no pel que realment importa: fer ús d'aquestos recursos tecnològics per potenciar un tipus de pedagogia que propiciï experiències d'aprenentatge significatives i funcionals. Per tant, malgrat que cada dia s'intenta que hi hagi canvis en les aules que facin de les TIC un instrument quotidià per obtenir finalitats educatives, els autors anteriors ens diuen:

"utilizamos las TIC más como una herramienta puntual que como un instrumento habitual dentro del proceso de enseñanza-aprendizaje"



Esquema elaborat a classe

Davant d'aquesta situació i partint de la idea de que en molts d'àmbits encara s'utilitzen les tecnologies per fer el mateix de sempre (com ara fitxes), trobo adient expressar la necessitat d'un canvi encara més profund. Des del meu punt de vista, cada un dels docents hem d'anar avançant a poc a poc, perquè a partir de l'aportació d'un granet de sorra es formi un desert. En prendré nota de cara a un futur.


Per què ho considero així? Perquè gràcies a l'autor Jordi Adell (2008), he après que (si ens basem amb l'informe ACOT), tot docent passa per una sèrie de fases fins que la tecnologia formi part de la seva pràctica quotidiana: una primera d'accés i ús bàsic de la tecnologia, una segona d'adopció dels ordinadors per fer el mateix que es feia sense ells, una tercera d'adaptació de la tecnologia a les pràctiques tradicionals (però augmentant la productivitat), una quarta d'apropiació de noves formes de fer que sense les TIC no es podrien aplicar, i una última fase d'innovació. En el meu cas, per exemple, ja no seria tant difícil arribar a la quinta fase, ja que he passat d'una primera fase d'aprenentatge de les tecnologies al llarg de la meva escolarització, a una quarta, en què ja som capaç de muntar fins i tot, els meus propis contes digitalment.





Esquema elaborat a classe

Per una altra banda, en la meva opinió, a banda d'haver-hi un canvi en el rol docent, també ha de produir-se un en la metodologia. Sergio García Cabezas (2011), en el seu bloc Tic y educación ens presenta un projecte metodològic i formador basat en la combinació de coneixement tecnològic, pedagògic i disciplinar, que ha de tenir tot professor per integrar adequadament les tecnologies a l'aula, i que em resulta molt interessant: el model de coneixement TPACK. 



                         http://www.ticyeducacion.com/2011/01/metodologia-tpack.html

Així, amb la tecnologia al servei de la metodologia, el professorat trobarà la seva pròpia clau de l'èxit, i els alumnes podran construir el seu propi coneixement. Pedro Villarubia en el seu bloc Discentia, ens presenta a Javier Martínez Aldanondo, un autor que reflecteix aquesta idea de que la tecnologia és la que té la clau per transformar l'educació.

Per una altra banda, un tipus d'activitat didàctica fàcil de crear, que també penso que ajudaria als docents a integrar les TIC en el currículum i a desenvolupar certes habilitats tecnològiques serien  les caceres del tresor, que Jordi Adell (2003) ens presenta en el seu article Internet en el aula: a la caza del tesoro



Esquema elaborat a classe


Per finalitzar, si es comencen a aplicar metodologies d'aquesta mena a l'etapa d'Educació Infantil, no només s'ajudarà a desenvolupar el procés d'aprenentatge dels nens i nenes, sinó que el professorat també estarà més motivat, pel fet de saber crear situacions d'aprenentatge estimuladores pels natius digitals. 



Aquí dos enllaços de blocs en els quals es pot visualitzar el treball de les TIC a les aules d'infantil: 

https://sites.google.com/site/lesticalceipcancanto/home



No hay comentarios:

Publicar un comentario