viernes, 28 de noviembre de 2014

L'EVOLUCIÓ DE LES TIC EN LA LEGISLACIÓ EDUCATIVA

Fins ara, he destacat la importància de l'ús a nivell educatiu de les TIC, així com de la competència digital i la multialfabetització, de la Web 2.0 aplicada a l'escola,... però no ha sigut fins aquest moment (malgrat haver tractat la temàtica de les lleis al primer curs), quan m'he pogut adonar que tot això és possible per l'evolució de la legislació i normativa educativa a nivell d'aula i de centre, i per la incorporació de plans estatals en matèria tecnològica entre altres, en el transcurs de la història.

Per tant, a partir dels aprenentatges obtinguts, analitzaré aquesta temàtica formulant-me: És l'aplicació de noves lleis i normatives tecnològiques a la realitat escolar per part dels polítics, que fan possible avançar cada cop més, i/o són els docents els que a partir del coneixement de la situació actual, han de demanar canvis en la legislació, i no deixar-ho en mans d'uns polítics aïllats de la realitat educativa? 

Manuel Area Moreira (2006) en Veinte años de políticas institucionales para incorporar las tecnologías de la información y comunicación al sistema escolar, ens reflecteix les diverses fluctuacions que s'han anat produint des de finals del segle XX fins a principis del segle XXI.  



Esquema realitzat a classe 

Esquema realitzat a classe

Area ens explica que és des dels anys 70 i 80 que s'ha de destacar la gran iniciativa dels governs per a implementar programes autonòmics i institucionals (com ara "Atenea" i "PNTIC" a Espanya). Aquests últims tenen múltiples objectius com: formar als estudiants perquè esdevinguin usuaris de la societat tecnològica, introduir la informàtica en el currículum,... però lamentablement al darrere, també hi ha la implementació d'aquests, com a estratègia per a la millora de cada nació i de l'economia mundial, i no tant per una millora del procés d'ensenyament-aprenentatge en sí mateixa.

Les polítiques per implementar les TIC als centres escolars sorgeixen simplement per enllaçar l'escola amb les necessitats econòmiques, o bé, la seva finalitat primordial és aconseguir un millor model d'escolarització? En la meva opinió i d'acord amb Area (2006): "estas políticas deben centrarse más en la innovación de la práctica educativa y preocuparse menos por las ratios/indicadores de la cantidad de ordenadores y recursos informáticos disponibles".

Però després d'èpoques de creixement, es produeixen períodes de recessió i crisis, i això és el que va passar a la dècada dels 90 segons Area, que per falta de recursos econòmics, molts dels programes legislatius de l'àmbit tecnològic es veien posats en perill, perdent prioritat en l'àmbit educatiu. Òbviament, les expectatives que tothom s'havia fet eren massa elevades, i caldria fer front a una no-millora respecte a la metodologia tradicional i a una no-revolució tecnològica.

Malgrat tot, després de la turmenta apareix el sol, i en el segle XXI es produeix un gran desenvolupament de les tecnologies. Aquí sorgeixen programes institucionals que intenten integrar les TIC com a recurs habitual d'aprenentatge, com per exemple e-Europe, e-Learning, Internet a l'escola (2002), Xarxipièlag 2.0 (a Balears),... però també d'autonòmics (Proyecto Medusa a Canarias, com a exemplar), amb un gran problema: la falta de coordinació amb el govern central, i el seu corresponent aïllament.



Així, després d'analitzar l'evolució de les TIC en legislació educativa, puc arribar a la conclusió, de que tanta evolució no ha suposat encara en el dia d'avui, una gran generalització ni una gran integració en els centres escolars. En la meva opinió: 

-Sembla que els governs i els responsables polítics són els únics que poden incorporar normatives tecnològiques i plans estatals, quan haurien de deixar la llibertat als docents de poder intervenir en gran mesura sobre aquestos, ja que són aquells agents que coneixen millor la realitat escolar de primera mà. Com ens diuen Area, Sanabria i Vega en Las políticas educativas TIC (Escuela 2.0) en las Comunidades Autónomas de España desde la visión del profesorado:

"La figura del profesor es un eje clave y sustantivo en los procesos de implementación exitosa de cualquier política educativa, y en particular de aquellas que tienen como objeto la incorporación de las tecnologías digitales.

Així,  les opinions i creences del professorat també compten.


Esquema realitzat a classe

-En segon lloc, si només s'intenten implementar les tecnologies per interessos mercantils, es produirà tota una cultura de rebuig entre el professorat, que provocarà que no tinguin l'actitud adient per poder participar en aquesta classe de projectes.

https://flic.kr/p/6ZR3aD (Metàfora cultura de rebuig)

Què em proposaria per millorar aquesta situació en un futur? Seria necessari molta més formació, suport constant, així com també, l'existència d'una cultura organitzativa a nivell de centre que es basés amb la idea d'implementar les TIC com a recurs pedagògic i didàctic (PLA TIC).




Això no obstant, els mestres també hem de poder ser partícips a l'hora de decidir la legislació. Està clar que si es volen transformar les formes d'aprendre no s'ha de dotar només de recursos tecnològics l'escola, sinó que és necessari que vagi acompanyat de canvis en les pràctiques pedagògiques i en les concepcions del professorat. 

Per finalitzar, en aquest enllaç es pot observar un vídeo de la meva companya Patricia Pinar Roig, sobre la opinió que tenen diversos estudiants sobre aquesta reflexió: 


No hay comentarios:

Publicar un comentario