domingo, 26 de octubre de 2014

LA WEB 2.0 SUPOSA UN NOU ENTORN PERSONAL D'APRENENTATGE...



A l'última entrada publicada, ja vaig reflectir la idea de que la web 2.0 implica una gran oportunitat pel sistema educatiu del segle XXI, no només per les possibles transformacions que pot suposar per aquesta institució en general i els seus agents educatius, sinó també, perquè l'evolució tècnica de la web 2.0 està desenvolupant noves formes d'aprendre a través de les tecnologies. Això significa que l'Entorn Personal d'Aprenentatge de cadascú (PLE), gràcies a les eines 2.0 s'està enriquint, i probablement d'això no n'era conscient, fins que no m'he posat a crear un nou diagrama i a reflexionar-ne.

Però què vol dir aquest concepte de PLE? Al primer curs del grau d'Educació Infantil ja el vaig començar a tractar, però no és fins ara que n'estic començant a entendre la seva vertadera essència. El perquè d'això? Probablement, a causa de que la web 2.0 ha anat adquirint més auge, i de que he anat ampliant les meves pròpies eines d'aprenentatge (eines que han vingut a irrompre la meva forma d'entendre la realitat i les meves actituds). Però sabeu? El terme PLE no ve lligat amb les noves tecnologies, sempre ha existit des del passat, ja que en el món presencial també hem tingut i tenim, les nostres pròpies formes de fer i d'aprendre.

         PLE món real (elaborat a classe el 2012 )
                                                                                PLE (setembre 2011) elaborat a classe
                                 
Jordi Adell i Linda Castañeda (2010) defineixen el concepte de PLE de la següent manera en el seu article Entornos personales de aprendizaje- Claves para el sistema educativo en red

"Es el conjunto de herramientas, fuentes de información, conexiones y actividades que cada persona utiliza de forma asidua para aprender"



I Linda Castañeda afirma en un vídeo que...

"Ens referim a una forma concreta d'entendre com s'aprèn i en quin context s'aprèn, és a dir, a on s'aprèn i a través de quines coses s'aprèn, a més de amb qui s'aprèn, i com s'estableix la relació de donar i rebre amb els altres (la nostra xarxa personal d'aprenentatge- PLN)"


Un cop entesa la definició, creo un esquema, en el qual es pot observar quines de les eines de la web 2.0 utilitzo per formar-me com a persona i professional, seguint la classificació que ens aporten Castañeda i Adell (2013): eines per llegir i accedir a la informació, eines per fer i reflexionar fent, i per últim, eines per col·laborar i compartir amb els demés.
 
A continuació podeu visualitzar el mapa conceptual del meu PLE, el qual malgrat ja constar de gran multiplicitat de ferramentes en el gener de 2012, ara s'ha vist ampliat gràcies a Jamendo, Dropbox, Skype, Gimp, les llistes RSS,..: 

PLE del gener 2012 (elaborat a classe)


Imatge de creació pròpia

Per tant, com podeu observar, són múltiples les eines 2.0 que utilitzo per estimular i desenvolupar el meu propi aprenentatge, així com per millorar-lo. Gràcies a elles, les meves estratègies de lectura, reflexió (síntesis, estructuració, organització,...) i relació social es veuen beneficiades. Així mateix, em possibiliten un aprenentatge més autònom i centrat en les meves preferències, una millor integració i interrelació dels meus coneixements, i ser una miqueta més social. 

Per una altra banda, tots aquells recursos tecnològics que pertanyen a la columna d'un mateix color, vol dir que els utilitzo per a una mateixa funció en concret (ja sigui per llegir, compartir o escriure i reflexionar). Això no obstant, les interaccions de sota (de color morat), representen alguns dels lligams que a vegades sorgeixen entre una mateixa eina de la qual faig ús. Aquesta interacció sorgeix quan canvia la meva finalitat o estratègia d'aprenentatge davant aquella mateixa eina. 

En posaré un exemple real i clar (encara que hi ha més interaccions plasmades a l'esquema): Blogger a vegades l'utilitzo per obtenir informació d'algun aspecte que m'interessa o per llegir algunes de les entrades de bloc de les meves companyes, mentre que a vegades som jo mateixa la que crea, edita i modifica la informació, i a més, en reflexiono al respecte, convertint-me així, en la protagonista del meu aprenentatge. De fet, construir un eportafoli durant el grau m'ha ajudat a ampliar el meu PLE, i a valorar els aprenentatges realitzats. 

Per concloure, aquest és el meu Entorn Personal d'Aprenentatge (PLE) 2.0 en el dia d'avui, un entorn que representa la meva identitat, que satisfà les meves necessitats educatives, i que som capaç de controlar i gestionar. A més a més, ja tinc curiositat de com seran les meves noves opcions d'aprenentatge en el dia de demà i per a la meva futura docència, i només de pensar de quines faran ús els meus futurs alumnes, encara m'emociona molt més. En aquest vídeo en teniu un exemple molt interessant i realista:



Cal obrir bé els ulls per esbrinar quin és el nostre entorn d'aprenentatge, ja que només així, es pot enriquir, millorar i gestionar el propi procés d'aprenentatge en un futur, i transformar l'educació. Hem d'apostar per aquest esperit de canvi. 





No hay comentarios:

Publicar un comentario